Keroncong dikatakan bermula di Pulau Jawa pada abad ke-16 sewaktu
pengaruh Portugis mula bertapak di kawasan Tenggara Asia. Ketika itu,
seni muzik gamelan digemari di seluruh Pulau Jawa. Alat-alat muzik Barat
telah digunakan untuk memainkan lagu-lagu daerah termasuk gamelan.
Proses penyesuaian ini mengambil masa yang lama. Hasilnya seni muzik
keroncong menjadi sempurna pada akhir abad ke-19. Namun begitu corak
muzik keroncong ini berubah dari semasa ke semasa.
Bentuk seni keroncong dengan seni muzik gamelan mempunyai beberapa
aspek yang hampir sama misalnya rentak dan bentuk melodinya. Muzik
gamelan dimainkan dengan cara yang teratur, tetapi muzik keroncong dapat
ditokok tambah mengikut perasaan pemain-pemainnya. Alat melodi dan
bentuk suara yang digunakan dalam persembahan keroncong juga lebih luas.
Antara alat muzik keroncong ialah biola, seruling, gitar, cello,
double-bass, cak, keroncongHawaii, akordian atau vibrofon. mungkin
menambah alat-alat lain seperti alat gitar
Muzik keroncong berkembang ke Malaysia dengan kedatangan orang-orang
Jawa pada awal abad ke-20. Dikalangan kaum Baba dan Nyonya, lagu
keroncong sangat digemari. Di Indonesia, ramai keturunan Cina yang
meminati lagu keroncong dan ada antara mereka yang menjadi pencipta
terkenal.
Dalam tahun lima puluhan, di negeri Johor khasnya di Johor Bahru
telah wujud beberapa buah kumpulan muzik keroncong seperti ‘Suara Timur
Keroncong Orkes’ di Kampung Stulang Darat, ‘Pepat Keroncong Party’ di
Kampung Tambatan dan Mohd. Amin Johor Bahru, dan ‘Mawar Puteh Keroncong
Party’ di Kampung Chik Ami Ngee Heng yang diketui oleh Encik Omar bin
Abu Samah.
Pada ketika itu, muzik keroncong biasanya dipersembahkan di majlis
jamuan atau pesta. Kini keroncong telah mula bertukar corak, sesuai
dengan peredaran masa dan selera terutama cara persembahannya. Gubahan
muzik keroncong dibuat untuk permainan pancaragam (orkestra) dan
kumpulan gitar rancak.
Langganan:
Posting Komentar (Atom)
0 komentar:
Posting Komentar